Gara Deva
Stație de cale ferată care deservește municipiul Deva, România
Informații CFR Deva
Telefon: 0254 212 725
Orar: non stop
MERSUL TRENURILOR
PLECĂRI din gara Deva
SOSIRI în gara Deva
mai multe informații: www.cfrcalatori.ro
Zona gării Deva face parte din tronsonul 3 Gurasada-Simeria al căii ferate Frontieră-Curtici-Simeria.
Noua gară din Deva a fost construită în anul 1986 și a reprezentat, la momentul respectiv una dintre cele mai mari și moderne clădiri din oraș.
Prin stația CFR trec acum, în fiecare zi, 62 de trenuri de călători.
SCURT ISTORIC AL GĂRII DEVA
Gara din Deva a fost construită în anul 1868 și a contribuit mult la dezvoltarea orașului.
În luna septembrie 1868, intră în Deva venind de la Arad, cel dintâi tren tras de o locomotivă, condusă de către mecanicul Martin Gross.
Evenimentul a constituit o senzație nemaipomenită pentru locuitorii de atunci. Țăranii vedeau în “carul de foc” o adevărată minune drăcească, iar domnii se minunau și nu puteau pricepe cum “fuge fără să fie tras sau împins de ceva”
Încă din februarie 1865, Societatea de mine și furnale din Brașov, primește de la stat autorizația de proiectare și construire a căilor ferate Arad – Alba Iulia și Simeria – Petroșani, împreună cu o concesiune de exploatare cu denumirea de “Prima Cale Ferată Transilvăneană”
Lucrările caii ferate Arad – Alba Iulia au fost terminate în toamna anului 1868, dar din cauza ploilor, deschiderea circulației pentru public s-a făcut abia la 22 decembrie în același an. Linia Simeria – Petroșani a fost dată în circulație după doi ani, la 28 august 1870.
Pentru deservirea și siguranța traficului, se proiectase construirea unor ateliere de reparații și un depou de locomotive în Deva.
Nobilimea și vârfurile burgheziei locale însă, s-au opus însă pe motiv că ar fi dispărut “liniștea și curățenia” în oraș. Nu le plăcea că în orașul nobililor bogați să apară fumul de cărbune și muncitori cu haine murdare și peticite.
Datorită acestor mentalități, atelierele și depoul de locomotive s-au construit în 1866‑1867 pe câmpul din hotarul satelor Simeria Veche, Biscaria și Săulești. În jurul acestor ateliere, depou și gară, a luat naștere o nouă localitate, numită la început “Colonia Simeria”, devenită apoi în 1890 comună cu 1485 de locuitori și în 1911 cu 4250 locuitori.
Pentru a întări creșterea rețelei române InterCity, CFR a achiziționat în anul 2003 mai multe garnituri noi de tren Siemens Desiro, unele dintre acestea fiind asamblate la Arad. Denumite “Săgeata Albastră”, acestea sunt folosite pentru distanțe scurte și medii. Garniturile Desiro au fost folosite că embleme ale modernizării CFR, în ciuda criticilor potrivit cărora CFR nu ar fi trebuit să folosească garniturile Desiro pe principalele servicii expres, deoarece acestea sunt create pentru distanțe scurte, au viteză redusă și sunt zgomotoase. CFR a răspuns acestor critici prin introducerea, în anul 2004, a unui număr de garnituri noi Desiro, care erau mai avantajoase din punctul de vedere al zgomotului și care aveau 70 de locuri în loc de 110.